Välkommen till Pierre Wahlström & "Worldchampion Team"

Här kommer ni att kunna följa min och teamets träning och tävling, plus lite annat!



http://www.pierrewahlstrom.se/

tisdagen den 1:e mars 2011

Angående rasen Malinois

Nu har jag fått så pass många mail angående artikeln i Brukshunden, så att det kan vara på sin plats att informera om följande.

1. Det finns många duktiga uppfödare av Malinois.
2. Det finns flera mentalt bra Malinois.
3. Kravet på att DNA testa föräldradjur samt valpar är bra för rasen, men kommer att innebära en kvalitéts försämring initialt. (Det är ingen slump att många svenska uppfödare väljer att para sina hundar utomlands, eller med utländska linjer!)
4. Alla som vet något om rasen vet att Malionis ofta blandas med andra raser/korsningar. Alla som vet något om rasen vet att även de stora uppfödarna har gjort detta, men att det nu är svårare.
5. Jag anser att jag efter 15 års hundarbete i Belgien och Tyskland har god kännedom om rasen och dess ursprung.
6. Jag är den enda Svensk som dömt ett VM för Belgiska vallhundar (FMBB 2010).
7. Skulle jag kunna tänka mig att träna en Malinois, svar JA, om jag hittade en som var bra.
8. Har jag ägt och tränat Malinois, svar JA, har jag dom kvar NEJ.

vi ses,
vh pw